Tuesday, April 24, 2012

Rumah Baru


Sent: Friday, 17 February, 2012 4:05 PM
To: misterijam12@gmail.com.
Subject: Kisah Rumah Baru

Selamat  malam KC, Assalammualaikum,

Saya ingin bercerita mengenai peristiwa ayah semasa beliau bekerje ni sebuah pulau di kawansan Singapura. Ayah saya ni seorang auxiliary police disana. Sekarang dah pencen dah.

Cerita itu bermula bergini, semasa kecil saya di besarkan di sebuah pulau di perairan Singapura. Kami sekeluarga duduk di sebuah quarters disana. Kerana di pulau itu tidak mempunyai sekolah, kami berpindah ke Singapura. Rumah di pulau di pulangkan kepada syarikat dimana ayah saya bekerja. Selepas berapa tahun kami di beri peluang untuk pulang ke pulau itu untuk menetap disana. Kami diberi rumah quarters baru yang terletak diatas bukit kecil di hujung pulau.

Pada mula nya kami ingin berpindah tetapi entah macam mana, waktu dan tarikh untuk pindah selalunye tidak sesuai untuk kami sekeluarga. Satu hari, ayah saya mengajak kami pergi ke rumah itu. Ayah kata, “Kakak… Adik.. Besok kita gi tengok rumah baru kita ok?” Kami pun keseronokkan seperti budak-budak kecik balik kampong gitu.

Hari yang kami pergi melihat rumah, ayah dan emak saya berpesan, “pergi sane tolong mak curi rumah. Munkin rumah sini kita buat macam rumah hujun minggu saje. Untuk keluarga berehat gitu.” Ketika sedang berkemas mak saya rasa tak sedap. Mak bilang dengan ayah kita balik siang jangan balik bila dah nak mahgrib. Ayah pun mengiyakan saje. Jadi, apabila sudah habis berkemas, kami pun menuju ke jetty untuk menunggu hovercraft yang ketika itu menjadi kenderaan laut untuk ulang alik ke  Singapura.

Emak menoleh kea rah rumah kami apabila kami sedang berjalan ke jetty. Di dalam bot emak bersuara dengan ayah “Abang, ayang rasa ada yang tak kena lah dengan kawasan rumah tu. Dah lah tak ada satu orang pun yang tinggal di sana. Gelap aje. Dekat dengan tempat keras tu lagi (pualau yang saya duduk ini terdapat banyak misteri susah nak cerita kan semua). Baik-baik kalau abang nak balik tido dalam rumah ni ya abang.” Ayah pun mengangguk aje.

Keesokkan hari nya, ayah saya harus bekerja malam. Bila waktu rehat tiba, dia bergerak ke rumah kami yang baru dibersihkan semalam. Jalan menuju kerumah itu agak gelap tetapi ayah saya sudah terbiasa dengan pulau itu.

Pabila ayah saya di depan pintu rumah, tiba-tiba ayah saya terdengar bunyi semacam pinggan mangkuk pecah. Pada mulanya ayah saya ingatkan almari dapur roboh, kalang kabut ayah buka pintu. Keadaan rumah gelap gelita. Harapkan lampu dari tepi jalam. Alangkah terperanjat nya bapak saya kerana melihat tidak ada apa-apa yang pecah. Ayah pun menoleh ke arah dapur… Dia ternampak susuk hitam yang besar dan bermata merah.
Apa lagi kalang kabut ayah saya menutup pintu rumah. Sedang dia menuju ke motosikal nya, dia terdengar suara wanita menangis selepas itu suara orang ketawa dan yang paling seram.. Suara orang mengilai!! Apa lagi ayah saya cabut lah… Dia pulang semula ke bilik kawalan. Keesokan hari nya bila shift ayah sudah habis, dia memberitahu kawan-kawan kerja nya apa yang telah berlaku.

Diaorg berkata , “kita tak terkejut pun. Memang kau dah tau apa pulau ni macam mane. Kau tu aje yang degil tak nak percaya. Rumah kau tu, sebelum ini pun yang tukang cat rumah tu pun dah kena kacau. Diaorg perasan ada perempuan berpakaian putih melihat mereka berkerja. Pada waktu itu petang dalam 2++ petang gitu lah. Cabut lari budak-budak thai yang mengecat tu.”

Selepas cerita itu, ayah saya terus ke pejabat syarikat dan memulangkan kunci rumah. Ayah menberitahu mereka bahawa ayah saya senang duduk di Singapura.

Sekian. Insyallah saya akan tulis lagi kepada KC pengalaman-pengalaman lain yang  saya dan keluarga alami.

Selamat malam.


Regards,
Lil Haifa 619

(Posted by me)

No comments:

Post a Comment